Stephen Covey schreef in 1989 zijn boek ’de zeven eigenschappen van effectief leiderschap’. Een bestseller die wereldwijd meer dan 15 miljoen keer is verkocht en waarvoor Covey alom lof kreeg.
Toch mis ik in dat boek een eigenschap.
Sommige leiders ontwikkelen zich sneller dan anderen. En die hebben allemaal dezelfde overeenkomende eigenschap die ik mis in het boek van Covey.
Een eigenschap waarvan ik waarneem dat de CFO’s die er over beschikken sneller groeien en effectiever zijn dan collega’s.
Het is een eigenschap die helpt om de cruciale competenties van de CFO sneller op niveau te krijgen.
Die eigenschap is nieuwsgierigheid.
Nieuwsgierigheid werkt als een katalysator.
Nieuwsgierigheid gaat niet zozeer over het vinden van antwoorden.
Het gaat over het stellen van de juiste vragen.
Het maakt het mogelijk te begrijpen hoe dingen werken.
Om je net als toen je een kind was te verwonderen. En je af te vragen waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren.
Wat daarvan de essentie is en de samenhang.
Hoe je dingen beter kunt laten werken.
Bijvoorbeeld de rapportagecyclus versnellen, de kosten verlagen of de leverbetrouwbaarheid verhogen.
Nieuwsgierigheid helpt niet alleen om processen beter te laten lopen of inhoudelijke vraagstukken op te lossen.
Het helpt ook om inzicht te krijgen in wat mensen drijft en wat ze nodig hebben om in beweging te komen.
Nieuwsgierigheid helpt om oprechte belangstelling te tonen en maakt dat je jezelf op de kaart zet, zonder jezelf te verkopen of op de voorgrond te zetten.
Diverse onderzoeken wijzen er op dat veel kinderen en volwassen als ze ouder worden meestal minder nieuwsgierig worden.
Ze stellen namelijk minder vragen.
Je ziet dat ook als mensen langer bij een bedrijf werken. Of als het te druk is of juist als een vergadering te saai is. Er worden geen vragen meer gesteld. En dat is de dood in de pot. Want als je geen vragen stelt, stel je ook niet ter discussie of het anders of beter kan.
Nieuwsgierige mensen hebben een beter probleemoplossend vermogen dan anderen. Ze komen eerder in een toestand van flow en staan meer open voor ervaringen.
Aan teveel nieuwsgierigheid zit dan weer wel een keerzijde. De Engelsen hebben daar een uitdrukking voor: ‘Curiosity killed the cat’. Ik heb het niet over de gelijknamige popgroep uit de jaren 80, maar over het fenomeen dat te veel nieuwsgierigheid je in gevaar kan brengen.
Net als de kat die te nieuwsgierig is en zich blootstelt aan risico’s. Dat kan hem uiteindelijk letterlijk de kop kosten.
Wat uitblinkende CFO's van de rest onderscheidt, is hoeveel ze ondervragen en onderzoeken. Om inzichten op te doen en patronen te ontdekken.
Beschikken over een gezonde hoeveelheid nieuwsgierigheid helpt deze CFO ’s om te excelleren.
In het verleden werd nieuwsgierigheid als een min of meer stabiel persoonlijkheidskenmerk gezien. Het goede nieuws: diverse onderzoeken laten zien dat de mate van nieuwsgierigheid veranderbaar is. Het is in zekere mate ontwikkelbaar.
Wil je meer nieuwsgierig zijn? Dan heb je moed nodig.
Moed om aan te geven dat je iets (nog) niet begrijpt.
Moed om je stem te laten horen. In een directie-vergadering of in een 1 op 1 overleg.
Moed om, een vraag die niet beantwoord wordt opnieuw te stellen. Keer op keer.
Moed om niet te doen of je alles begrijpt en overziet.
Moed om je niet afgewezen te voelen als je collega’s je ideeën of vragen niet begrijpen.
Met moed voed je jouw nieuwsgierigheid.
Nieuwsgierigheid helpt je sneller te ontwikkelen. En effectiever te zijn.
Wil jij als CFO ook excelleren?
Het High Impact CFO programma helpt je binnen een jaar te ontwikkelen tot strategisch business partner.
Nieuwsgierig? Maak een kennismakingsafspraak.