Wat je nodig hebt als CFO om het verschil te maken

Als ik (aankomend) CFO’s vraag wat ze denken nog nodig te hebben om hun rol als strategisch business partner waar te maken, krijg ik in eerste instantie antwoorden terug als:

“Meer kennis over fusies en overnames”

“Meer grip op en kennis over compliance”

“Beter inzicht in risico management”

“Meer weten over strategie”

Ongetwijfeld nuttige kennis. Maar het is niet waar een CFO in de bestuurskamer het verschil mee maakt. Met de vakkennis van de gemiddelde CFO zit het namelijk wel goed.

Als ik doorvraag komen er andere vraagstukken boven water.

Zoals:

“Ik weet dat ik gelijk heb, heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg het niet tussen de oren van mijn mededirectieleden.”

“Ik ben al anderhalf jaar op zoek naar een zwaardere CFO-rol. Ik word wel uitgenodigd voor gesprekken maar ben steeds 2e of 3e keus. Ik denk dat ik niet genoeg senioriteit uitstraal.”

“We zijn bezig met een verandertraject. De CEO heeft een adviseur ingeschakeld die een veel te dominante rol inneemt tijdens onze bijeenkomsten. Het lijkt wel alsof zij directielid is. Laatst werd ik door een 1-2’tje van die twee voor het blok gezet. Ik voel dat ik hier wat mee moet doen, maar ik weet niet hoe.”

“We hebben voor de korte termijn voldoende maatregelen genomen om de gevolgen van Corona op te vangen. Tegelijk zie ik dat de markt aan het veranderen is en dat ons business- en verdienmodel op termijn niet houdbaar zijn. Ik ben bezig om de andere directieleden daarvan te overtuigen, maar ik mis bij hen een gevoel voor urgentie. Ze zijn alleen bezig met brandjes blussen. Ik krijg ze nog niet mee.”

Hoe je omgaat met dergelijke situaties is niet iets dat je leert op de universiteit of in een cursus van een week. Of oppikt uit een vaktijdschrift.

Wil je de rol van strategisch business partner goed invullen en het verschil maken als CFO dan heb je een mix nodig van kennis, competenties, ervaring en persoonlijkheid.

verschil maken in de boardroom

Een paar jaar terug heb ik in kaart gebracht wat de kritische competenties zijn voor een CFO. Denk daarbij aan zaken als strategisch denken, veranderingsgerichtheid en overtuigingskracht. In totaal zijn het er 10. 

10 competenties die de CFO helpen het verschil maken in de bestuurskamer.

Alle deelnemers van het CFO College jaarprogramma doen mee aan een assessment waarmee in kaart wordt gebracht waar ze staan in hun ontwikkeling op die 10 kritische competenties. Dit assessment wordt door mij met iedere deelnemer individueel tijdens een VIP-dag besproken.

Oud deelnemer Arjen Pauzenga daarover: 

“Al tijdens de VIP-dag in het begin van het programma werd mij duidelijk waar ik stond als het gaat om kritische competenties voor de CFO-rol. En waar ik aandacht aan moest besteden om resultaten makkelijker te bereiken. Daar ben ik mee aan de slag gegaan.

Ik doe nu een aantal zaken anders: ik ben concreter, meer feitelijk en minder vaag voor de mensen om mij heen. Het effect is dat dingen nu wel veranderen. Dat ook anderen gaan zien waar het heen moet. Dat iedereen gaat zien: dit is een goede zet. Daardoor heb ik een sterkere positie in het directieteam. En ook meer invloed. Het leuke is dat het effect niet alleen merkbaar is in mijn werk, maar ook thuis.”

Deelname aan het assessment en de VIP-dag zijn bonussen als je deelneemt aan het CFO College jaarprogramma.

Wat dit programma uniek maakt is de mix van kennisoverdracht, persoonlijke ontwikkeling en ontwikkeling van competenties.

Kennisoverdracht beslaat ongeveer 30% van het programma. Dat gaat onder andere over strategie, leiderschap, verandermanagement en boardroomdynamiek. Die kennis staat vooral in functie van het leren van nieuwe vaardigheden en het ontwikkelen van de kritische CFO competenties. 

Door een mix van online en live bijeenkomsten, groeps- en individuele coaching ontwikkel je tot gewaardeerd Strategisch Business Partner die het verschil maakt in de bestuurskamer. 

Het programma is overigens niet voor iedereen. Het vraagt een investering in tijd en geld en duurt 11 maanden. Competenties ontwikkel je namelijk niet in een paar dagen. Het heeft tijd nodig om ze op te bouwen en integreren in je doen en laten. 

Maar dan maak je als CFO wel het verschil.

Lijkt je dit interessant? 

In november start er een nieuwe groep. Lees hier meer over het programma.

Over de Auteur

Ik help je graag met het CFO College jaarprogramma jouw plaats als Strategisch Business Partner in de boardroom in te nemen.

>