Wat zou je doen als je 10 keer moediger zou zijn dan nu?

Geschreven door Gert van den Burg

‘Mijn medewerker heeft een fout gemaakt. Ondanks dat ik tussentijds heb aangegeven en dat het dossier nog niet compleet was heeft hij toch nog zaken over het hoofd gezien. In de hectiek van de jaarafsluiting heb ik geen tijd gehad om het eindresultaat nog een keer met hem door te nemen. En nu kost dat ons serieus geld. Ik heb het nog niet verteld aan de CEO en de aandeelhouders. Hoe ga ik hiermee om?’

De CFO die mij belt voelt zich verantwoordelijk.

Dat is hij ook. En, zo blijkt tijdens het gesprek, hij voelt zich ook opgelaten en schuldig. Angstig zelfs. In zijn eigen ogen is hij tekortgeschoten. En hij werkt nog wel zo hard om juist dit soort zaken te voorkomen.

We nemen de opties door. Niet vertellen is uitgesloten. De medewerker de schuld geven ook. Eerlijk het verhaal vertellen, hoe het is gekomen en wat er al geregeld is om herhaling te voorkomen is het devies. Maar hoe breng je die boodschap?

mijn medewerker heeft een fout gemaakt - welke rol speelt moed

En wat te denken van de CFO die onder druk staat van de DGA. Die heeft in zijn hoofd het bedrijf over twee jaar te verkopen. Het oppoetsen van de resultaten helpt hem straks aan een hogere opbrengst. 

De CFO maakt zich zorgen om zijn baan. Tot op zeker hoogte wil hij meegaan met de wensen van de DGA. ‘Maar er zijn wel vaktechnische regels’, zegt hij keer op keer. En die zijn voor mij de grens. ‘Ik ga niet sjoemelen.’ De DGA zegt dat hij dat ruimer moet zien. ‘Regels zijn er om te interpreteren’. Zo werkt hij al jaren. De CFO heeft het gevoel klem te zitten.

Angst en bezorgdheid spelen in beide situaties een rol. Thema’s die in managementteams en boardrooms meestal taboe zijn. Maar wel degelijk meespelen in de dynamiek die daar speelt.

De angst dat je in wezen niet oké bent is een illusie, die je jezelf aanpraat. Je moet daadwerkelijk door de ervaring heen voordat je weet dat het een illusie is. Pas als je de ervaring hebt zal de angst ophouden.

Wat daarvoor nodig is, is moed.

Moed is één van de gedragingen van een dienend-leider. 

Je moedig gedragen is nog niet zo eenvoudig. Want dat houdt in dat je je kwetsbaar durft op te stellen en je eigen angsten onder ogen durft te zien.

Het vraagt moed van binnen om moed naar buiten te tonen.

In coachingssituaties stel ik daarom weleens de vraag: ‘Wat zou je doen als je 10 keer moediger zou zijn dan nu, als geen angst je zou tegen houden?’ 

Dan komen er antwoorden. En vaak ook het het lef om zelf het initiatief te nemen.  

Het lef om nieuwe mogelijkheden te zoeken en het onbespreekbare bespreekbaar te maken. Om keuzes te maken op basis van eigen waarden en overtuigingen. Niet dat dit makkelijk is overigens.

Zijn dit vraagstukken die je herkent?

Binnenkort geef ik het interactieve webinar ‘Hoe als CFO om te gaan met de dynamiek in de boardroom’. Je bent van harte uitgenodigd om deel te nemen en mee te praten over dilemma’s waar je als CFO tegen aanloopt.

Inschrijven kan via deze pagina: www.cfocollege.nl/masterclass/

Lees Meer Artikelen:

Wanneer je op de noodknop drukt ….

Ontdek de 10 kenmerken van de CFO die het verschil maakt

[inclusief scoreblad voor zelfevaluatie]

  • Breng in kaart waar je staat ten opzichte van het normprofiel van de CFO
  • Ontdek je ontwikkelpunten
  • Bepaal de 3 acties die je helpen om snel te verbeteren
voorblad 10 kenmerken van de cfo die het verschil maakt
Stuur mij de PDF met de 10 kenmerken van de CFO die het verschil maakt nu!
Wanneer je op bovenstaande knop klikt, ontvang je af en toe een email. Uitschrijven kan op elk moment. Lees er meer over in het Privacy Statement
>
Chat openen
1
Chat via jouw favoriete medium
Hallo, kan ik je helpen?