Hoe ‘The Crown’ je op het verkeerde been zet

The Crown staat in het rijtje van meest bekeken Netflix-series. Ook ik ben er de afgelopen maanden in gezogen.

Het vierde seizoen gaat over gebeurtenissen waar ik actieve herinneringen aan heb. 

De opkomst van ‘the iron lady’ Thatcher, de enorme werkloosheid in Groot-Brittannië, de Falkland-oorlog en de ongekende populariteit van prinses Diana. Maar ook de kleding, kapsels en auto’s.

Het hele tijdsbeeld van de jaren tachtig kwam weer boven bij het zien van het nieuwe seizoen.

Kroonprins Charles en zijn huidige echtgenote Camilla worden in de serie neergezet als de gemene slechteriken die elkaar blijven ontmoeten ook al is Charles inmiddels getrouwd met Diana. Diana wordt gepositioneerd als slachtoffer. Als een jong en onschuldig meisje die omdat ze geen aandacht krijgt van haar man ook een affaire begint.

Hoe 'The Crown' je op het verkeerde been zet

Nu zijn er nogal wat mensen die geloven dat de serie, inclusief de dialogen, een letterlijke weergave is van de werkelijkheid. Zo werd het officiële twitteraccount van Charles en Camilla bedolven onder negatieve reacties waarin het (inmiddels) echtpaar wordt verweten dat ze prinses Diana destijds schandalig behandelden.

De Britse minister van cultuur Oliver Dowden heeft daarom aan Netflix gevraagd om een disclaimer toe te voegen.

Netflix vindt dat niet nodig. Het stelt dat haar kijkers best snappen dat de serie zich weliswaar baseert op historische gebeurtenissen en echte personen, maar is gedramatiseerd en deels fictie.

Het is dus een eigen invulling van de makers van wat er gebeurd zou kunnen zijn.

In organisaties gebeurt iets soortgelijks.

Mensen richten hun aandacht op wat zichtbaar is en wat ze denken te zien. Dat is dan hun waarheid.

Wat zichtbaar is zijn bijvoorbeeld de organisatie-strategie en daarvan afgeleide doelen. Of een business case inclusief netto contante waarde berekeningen, risico-analyses en een investeringsplan.

En niet te vergeten een veranderprogramma om de strategie of business case uit te voeren.

In de bestuurskamer wordt de meeste aandacht gegeven aan dit soort instrumenten. Omdat ze zichtbaar zijn en concreet wordt wel gesproken over de bovenstroom van organisaties. 

Even belangrijk is de onderstroom. De onzichtbare kant met niet tastbare, maar wel voelbare aspecten. Dan gaat het over zaken als verwachtingen, gevoelens, overtuigingen en waarden van individuen en de cultuur van de organisatie. Die kunnen het succes van veranderingen maken of breken.

Als je alleen aandacht hebt voor de bovenstroom komt er weinig terecht van de voorgenomen verandering. Andersom ook.

Je hebt ze dus allebei nodig.

De uitdaging voor bestuurders met een financiële achtergrond die veranderingen van de grond willen krijgen is om gevoel te krijgen bij de onderstroom. Hoe die te herkennen en wat dan te doen. 

In het CFO College jaarprogramma ontdekken de deelnemers tijdens de module over veranderen en transformeren:

  • Hoe je als leider richting geeft aan verandering & transformatie.
  • Hoe je medewerkers in organisaties betrekt, motiveert en in beweging krijgt.
  • Welke praktische veranderaanpakken zorgen voor betrokkenheid en draagvlak.
  • Hoe je zowel aandacht geeft aan de boven- als de onderstroom en de juiste mix van interventies kiest die er voor zorgen dat veranderingen tot stand komen en beklijven;
  • Hoe je als CFO gevoel krijgt bij en grip krijgt op de onderstroom en daardoor meer voor elkaar krijgt.
  • Hoe je zelf op een praktische manier een veranderdiagnose maakt en zicht krijgt waar je op te richten om veranderingen op gang te krijgen;
  • Wat je als CFO zelf doet en wanneer je deskundigen inschakelt als het gaat om veranderen en transformeren.

Lijkt je dat interessant? Na de lockdown start ik in januari weer met een kleine groep CFO’s waarin je heel persoonlijk met mij werkt om je rol als strategisch business partner te verstevigen.

Let op: dit is niet voor iedereen. Het is voor CFO’s die meer focus willen op strategie en strategie-executie, hun plaats in de boardroom nu ècht wilt innemen, grip willen krijgen op de dynamiek in de bestuurskamer en richting willen geven aan verandering en business transformatie

Meer weten? Maak een 15-minuten bel afspraak.

Over de Auteur

Ik help je graag met het CFO College jaarprogramma jouw plaats als Strategisch Business Partner in de boardroom in te nemen.

>