Waarom Paul zich niet gehoord voelt

‘Maarten gaat er toch niets mee doen’, denkt Paul.
Hij voelt zich leeg, niet gehoord en vooral eenzaam.
Het is weer hetzelfde liedje tijdens het wekelijks overleg van het management team.

Bij het 1e agendapunt delen alle directieleden en managers de successen en positieve zaken van de afgelopen week.
Dat hebben ze zo overgenomen van een externe begeleider die ze de afgelopen maanden heeft geleerd om als team effectiever samen te werken.

Paul is de CFO. Hij kan zich niet inhouden. Als positieve punten heeft hij net gedeeld dat zijn team nu eindelijk op sterkte is en dat de omzet van de afgelopen week en maand iets voorloopt op het budget. 

‘Maar’,  voegt hij toe, ‘ik maak mij zorgen over de kosten van de lopende marketingcampagnes. De kosten van leads en sales zijn veel hoger dan verwacht. Ik wil graag weten wat marketing daar aan gaat doen, want dit kost ons heel erg veel marge.’

Maarten, de CEO, grijpt in en zegt dat dit bij agenda punt 4 aan de orde komt.

Even later is het zover en hangt  John, de manager sales & marketing een verhaal op waar geen touw is aan vast te knopen. 

Althans in de beleving van Paul. Hij heeft al een paar keer tussen de vergaderingen door met John gesproken. En die heeft gezegd dat Paul niets van marketing begrijpt, dat de kosten voor de baat uitgaan en dat hij zich maar beter met zijn eigen teams bemoeit.

Paul zit boven op de cijfers en bereidt zich altijd gedetailleerd voor op de vergaderingen. Hij heeft de indruk dat John precies het tegenovergestelde doet. Namelijk ter plekke de cijfers bekijken en dan een verklaring improviseren. 

Voor deze vergadering is Paul al bij CEO Maarten binnengelopen. Het irriteert hem dat John zijn eigen gang gaat en tijdens de vergaderingen wegkomt met ontwijkende antwoorden.

Maarten heeft toegezegd Paul te steunen.

Maar dat valt Paul vies tegen. Drie keer vraagt hij wat John gaat doen om de campagnes aan te passen. Drie keer krijgt hij een vaag antwoord. En Maarten laat het weer lopen. Hij rondt het agendapunt snel af door te zeggen dat hij dit onderwerp deze week 1 op 1 met John zal opnemen.

En dat maakt dat Paul zich opnieuw niet gehoord voelt. Hij kent dit soort beloftes. Die zijn al zo vaak gemaakt. En even zo vaak niet nagekomen. Want Maarten pakt John nooit echt aan.

Het frustreert Paul. Hij voelt zich machteloos. Vorige keren was hij boos en sloeg hij dicht. Nu vraagt hij zich af waar hij het allemaal voor doet. 

Ze hebben een mooi bedrijf. Het is winstgevend en het groeit snel. Maar het zou nog veel beter kunnen als er meer wordt samengewerkt en naar elkaar geluisterd.

En wat hem ook irriteert is dat zijn collega’s er geen last van hebben. Die doen alsof er niets aan de hand is en zitten gewoon te lachen om een grap van John.

De rest van de vergadering houdt Paul zijn mond en dwalen zijn gedachten af. ‘In het weekend misschien maar eens op LinkedIn kijken naar vacatures’, denkt hij.

Niet gehoord voelen

Een jaar later is er veel veranderd.

Er is een nieuwe marketing manager. John is uiteindelijk toch door de mand gevallen en heeft afscheid genomen.

Paul zit veel beter in zijn vel. Hij is zich anders op gaan stellen.

Hij is veel handiger geworden in het politieke spel. Als er voor hem belangrijke onderwerpen op de agenda staan zoekt hij al voor de vergadering draagvlak.

Hij krijgt nu veel meer voor elkaar omdat hij beter begrijpt wat zijn collega’s drijft en hoe ze in elkaar zitten.

Dat doet hij door veel meer vragen te stellen. De informatie die dat oplevert gebruikt hij dan weer om te onderhandelen en tot een resultaat te komen.

Het effect is dat de status van Paul is veranderd. Hij heeft meer gezag gekregen in het management team. Zijn collega directieleden komen voor advies bij hem langs. En veel meer dan een jaar geleden wordt naar hem geluisterd. Hij voelt zich nu wel gehoord.

Wil jij net als Paul effectiever worden in de boardroom?

Omgaan met boardroom-dynamiek is een belangrijk onderdeel van het CFO College jaarprogramma. Er is een hele module aan gewijd.

Een kleine greep uit wat dan aan de orde komt:

  • Waarom slimme en hoog opgeleide mensen samen in de directiekamer de verkeerde besluiten nemen en welke denkfout(en) ze maken.
  • Hoe die besluiten zelfs tot een faillissement kunnen leiden en wat jij er aan kunt doen om dit drama te voorkomen.
  • Welke 7 principes je kunt inzetten om de besluitvorming in de directiekamer op een ethische manier naar jouw hand te zetten, waardoor de onzekerheid over het besluit verminderd en het draagvlak en motivatie  van de andere directieleden toeneemt.
  • Hoe je herkent dat anderen jou manipuleren, hoe je omgaat met emotionele chantage en wat je kunt doen om degenen die hier misbruik van maken te ontmaskeren.
  • Hoe een inzicht uit de reclamewereld jou helpt om enthousiasme en draagvlak te krijgen voor een besluit zonder dat je dat aan het verkopen bent.
  • Hoe je omgaat met emotie en ruzies in de bestuurskamer zodat belangentegenstelling en conflicten beheersbaar blijven.
  • Hoe acht simpele vragen je een inkijk geven in de denk- en emotionele wereld van collega directieleden en hoe je deze inzichten inzet om vertrouwen te winnen en te overtuigen.

Ben jij nieuwsgierig of het CFO College jaarprogramma wat voor jou is? Ik vertel je er graag meer over. Je kunt nu een afspraak met mij maken voor een gratis kennismakingsgesprek van 15 minuten.

Over de Auteur

Ik help je graag met het CFO College jaarprogramma jouw plaats als Strategisch Business Partner in de boardroom in te nemen.

>