Herrie in de Bestuurskamer

Stel je bent CFO van een middelgroot bedrijf in de voedselindustrie. 

Er is heibel in de bestuurskamer. De spanningen zijn de laatste weken flink toegenomen. Zodanig dat de commercieel directeur laatst al vloekend boos is weggelopen uit het directie-overleg.

Samen met de operationeel directeur is hij fel tegenstander van een acquisitie. Ze vinden het risico te groot en brengen allerlei argumenten in waarom de kans op mislukken groot is.

Herrie in de bestuurskamer

De CEO ziet de risico’s ook. Maar hij is wel een sterke voorstander van de overname. Daar heeft hij zo zijn redenen voor. 

Hij wil nu doorpakken met de groei van het bedrijf. Over 5 jaar wil hij het rustiger aan gaan doen en zijn aandelen verkopen. Vooral op aandringen van zijn vrouw. Die vindt dat hij hard genoeg heeft gewerkt in zijn leven. Het wordt tijd om samen van de leuke dingen in het leven te genieten.

Met die acquisitie is een bedrag van € 10 miljoen gemoeid. 

De due diligence is vergevorderd. Jij, de CFO, hebt samen met de adviseurs van een fusie- en overname specialist hard gewerkt en de verschillende scenario’s teruggebracht tot de 2 meest waarschijnlijke. 

In beide gevallen gaat het zoals gezegd om een investering van  € 10 miljoen. Je hebt in het eerste scenario laten uitrekenen dat de Netto Contante Waarde over een periode van 3 jaar € 40 miljoen is. 

Maar er bestaat ook een kans volgens het andere scenario dat je in het eerste jaar je volledige investering verliest.

De CEO is de grootste aandeelhouder. Hij heeft een meerderheidsbelang. De operationeel en commercieel directeur hebben allebei 10 procent van de aandelen.

Zelf werk je nu een paar jaar bij het bedrijf. Je hebt geen aandelen. Jouw enige belang is het juiste besluit voor het bedrijf te nemen.

Binnenkort is er weer een directievergadering. Het is jouw taak om een beslis-document voor te bereiden. 

Hoe zou jij met deze situatie omgaan?

Wat je net gelezen hebt is, met een paar aanpassingen, een vraagstuk dat door een deelnemer van het CFO College jaarprogramma is ingebracht. 

Als je dit probleem puur rationeel aanpakt en teruggrijpt op wat je in de collegebanken hebt geleerd kom je waarschijnlijk tot de volgende conclusie:

Vanuit een risico-neutraal oogpunt levert 75% kans op verlies (en dus 25% op winst) een waarde van nul op. Immers 25% van € 40 miljoen is 10 miljoen wat gelijk staat aan de investering van 10 miljoen.

Chapeau als je dit zelf ook had bedacht. Maar …. krijg dit in de praktijk maar eens tussen de oren van iedereen in de boardroom.

Want dan gaan emotie en irrationaliteit een rol spelen. 

Uit onderzoek van McKinsey blijkt namelijk dat managers gemiddeld maar een kans van 18% op verlies accepteren. Veel lager dan het risico-neutrale antwoord van 75%.

Sterker nog, slechts 9% van hen is bereid een kans op verlies van 40% of hoger te accepteren.

Al langer is bekend dat beslissers er toe neigen om een hoger gewicht te geven aan mogelijke economische verliezen dan aan potentiële winsten.

Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman en Amos Tversky noemen dit ‘Loss Aversion’.

Je bewust zijn van dit psychologisch concept, is een eerste stap. Wil je de hele directie meekrijgen dan zal je ook moeten omgaan met emoties,  irrationele afwegingen en met de onderlinge verhoudingen.  Kortom: met de dynamiek in de bestuurskamer.

Omgaan met boardroom-dynamiek is een belangrijk onderdeel van het CFO College jaarprogramma. Er is een hele module aan gewijd.

Een kleine greep uit wat dan aan de orde komt:

  • Waarom slimme en hoog opgeleide mensen samen in de directiekamer de verkeerde besluiten nemen en welke denkfout(en) ze maken die zelfs tot een faillissement kunnen leiden en wat jij er aan kunt doen om dit drama te voorkomen.
  • Welke 7 principes je kunt inzetten om de besluitvorming in de directiekamer op een ethische manier naar jouw hand te zetten, waardoor de onzekerheid over het besluit verminderd en het draagvlak en motivatie  van de andere directieleden toeneemt.
  • Hoe je herkent dat anderen jou manipuleren, hoe je omgaat met emotionele chantage en wat je kunt doen om degenen die hier misbruik van maken te ontmaskeren.
  • Hoe een inzicht uit de reclamewereld jou helpt om enthousiasme en draagvlak te krijgen voor een besluit zonder dat je dat aan het verkopen bent.
  • Hoe je omgaat met emotie en ruzies in de bestuurskamer zodat belangentegenstelling en conflicten beheersbaar blijven.
  • Hoe acht simpele vragen je een inkijk geven in de denk- en emotionele wereld van collega directieleden en hoe je deze inzichten inzet om vertrouwen te winnen en te overtuigen.

Ben je nieuwsgierig of het CFO College jaarprogramma wat voor jou is? Ik vertel je er graag meer over. Je kunt nu via de button hieronder een afspraak met mij maken voor een gratis telefoongesprek van 15 minuten.

Over de Auteur

Ik help je graag met het CFO College jaarprogramma jouw plaats als Strategisch Business Partner in de boardroom in te nemen.

>